Pengikut

Isnin, 29 Oktober 2018

JANTAN Dan Kesetiaan Adalah MUSTAHIL!


Selamat petang dan Salam Sejahtera.

Aku sedang bengang sekarang ni. Bengang tersangat dengan manusia bergelar jantan! Orang lelaki terutama lelaki sejati, korang boleh pergi main jauh-jauh, kalau bukan berkenaan dengan korang, lebih baik jangan gatal nak sentap!

Aku ada seorang kawan dan dia dah berkahwin selama 3 tahun. Dia sangat cantik, putih gebu dan kecil molek orangnya. Dia berkahwin dengan abang angkatnya. Aku sangka mereka sangat bahagia bila melihat kemesraan mereka. Aku nyaris percaya, suami dia adalah lelaki sejati yang setia dan bertanggungjawab. Tapi, baru-baru ini aku bertemu dengan kawan aku ni. Mukanya cengkung kerana kurang tidur akibat masalah rumah tangga yang sedang dihadapinya. Asalnya dia tak nak bercerita dengan aku tentang masalahnya tapi, hari yang sama juga aku terserempak dengan suaminya bersama perempuan lain di mall.

Aku call kawan aku dan ajak dia berjumpa. Bukan aku nak busy body hal rumah tangga mereka tapi aku geram sangat bila suaminya buat-buat tak kenal aku bila aku menegurnya bersama perempuan yang entah siapa tu. Kami buat pertemuan face to face di sebuah restoran. Aku tanya kawan aku tentang kehidupannya dan tiba-tiba dia menangis teresak-esak di depan aku. Katanya, dia tak sanggup bermadu dengan janda anak lima. Aku terkejut sangat mendengar pengakuannya. What A Stupid nonsense? Kawan aku tu baru berusia 20-an dan masih comel lagi. Suaminya pula berlaku curang dengan janda anak lima? Tak mengarut sangat ke? Apa yang istimewa sangat betina tu dan apa yang jantan, suami kawan aku tengok pada janda tu?

Bagi aku la, walaupun janda tu masih cantik, aku rasa kawan aku lagi cantik daripada janda tu. Maaflah, semua janda di luar sana, kalau anda semua bukan jenis suka merampas suami orang, jangan nak sentap tak memasal pula. Aku tak tuju pun statement ni kat korang. Yang mana makan cili tu, biar mereka saja yang rasa pedasnya. Aku tahu bukan semua janda tu miang. Cuma sebahagian saja, yang tak dapat mengawal nafsu, dan suka mencari pasal dengan jantan-jantan yang reti nak bersyukur saja.

Baru-baru ini kawan baikku A, hantar video viral padaku. Video yang dirakam sendiri oleh isteri dan anak-anak jantan yang berlaku curang. Aku tak nak memadamkan muka betina isteri orang dan jantan suami orang yang berskandal tu. Aku juga tak memihak isterinya yang meviralkan video tu. Semuanya aku tak setuju. Bagi aku isteri yang meviralkan video suaminya dan betina lain itu tetap salah. Suami tetap suami dan dia tak layak untuk mengaibkan suaminya sendiri. Betina itu pun walaupun dia salah kerana berskandal dengan suami orang, dia juga ada harga diri. Maksud aku, aib dia tak elok kalau disebarkan macam tu. Nobody perfect! Boleh saja kalau nak meluahkan perasaan tak puas hati tapi bukan dengan meviralkan aib orang sebegitu. Ok..ada orang kata, cara aku pun salah juga. Aku setuju dan aku tegaskan di sini sekurang-kurangnya aku tak mention nama si pelaku. Aku tak upload gambar atau video mereka. Aku cuma meluahkan rasa sakit hati aku saja. Salahkah caraku ini?

Aku pun sedar statement aku banyak menguris hati orang lain, macam kawan aku warning aku tadi, ‘’Kau tak takut ke kalau jantan-jantan poyo tu semua marah kau?’’ Takut? Kenapa aku perlu takut pada mereka? Mereka pun tak takut dengan Allah. Ada isteri yang halal tapi masih bermain cinta dengan isteri orang lain. Sepatutnya, mereka yang perlu takut, bukannya aku! Manusia, kalau cakap pasal dosa orang lain, mereka memang terror tapi dosa sendiri, buat-buat tak nampak saja. Mereka rasa, mereka tu baik sangat, sampai mereka terlupa, mereka juga hamba yang yang tak pernah sempurna!

Aku? Aku tak pernah pun kata aku ni tak ada dosa! Korang tu yang suka sangat menuding jari sampai korang terlupa satu jari korang tuding untuk orang lain, jari yang selebihnya sedang menuding ke arah diri sendiri. Selepas korang baca entry Siah ni, kalau nak tuding jari pada orang lain juga, pastikan 4 jari lagi korang kudungkan dulu. Ada berani ke?

Cukup sampai di sini entry Siah hari ini. Selebihnya Siah nak simpan untuk topik lain pula. Buat orang ramai yang suka sebarkan video viral terutama yang membabitkan aib orang lain, lebih baik hentikan tabiat tu dengan segera. Hari ini hari mereka terima azab dimalukan di dunia ini. Hari esok mungkin hari anda pula. Siah? Apa kena mengena dengan Siah pula? Siah tak pernah sebarkan aib orang pun. Siah hanya meluahkan perasaan tanpa video ataupun gambar. Siah tak salah pun!  
            

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ratapan Hati Seorang Isteri!

Huh! Lelaki, kononnya mereka tahu segalanya. Jangan percayalah, semuanya auta belaka! Lelaki ni sebenarnya langsung tak prihatin. Aku pern...