Pengikut

Isnin, 29 Oktober 2018

Lelaki! Semuanya Sama Saja!


Aku tak tahu pasal korang! Aku hanya tulis apa yang ada di sekitar aku. Apa yang aku nampak dan dengar di sekeliling aku, lelaki..semuanya sama saja! Tak payahlah aku cerita siapa lelaki-lelaki tu, ini antara siah ayat-ayat ceroi VS lelaki-lalaki poyo, dah tentulah lelaki yang sama tu semuanya poyo!

Korang nak tahu, kenapa aku kata lelaki tu semuanya sama saja? Huh! Aku bukan nak mengutuk, tapi hakikatnya itu yang aku nampak dan dengar. Aku dah jemu dengan kerenah lelaki dalam dunia ni. Kerja mereka hanya nak tuding jari. Semuanya salah orang, ingat dia tu perfect sangat? Tolonglah wahai lelaki-lelaki poyo! Nobody perfect, okey! Kalau orang lain ada kelemahan, kau tu pun tak terkecuali! Jangan nak perasan, kau tu bagus sangat!

Apa yang aku nampak, lelaki yang suka tuding jari tu, dia lagi teruk daripada orang yang dia tuduh tu. Aku bagi contohlah, kisah seorang lelaki yang bergelar suami memaki hamun isteri dan anak-anaknya tak boleh diharap. Kononnya, anak dan isterinya tak guna. Hanya nak menyusahkan dirinya saja. Bertungkus lumus dia cari duit, anak-anak dan isterinya hanya tahu nak menghabiskan duit saja. Korang tahu, apa pula pendapat aku dalam hal ni?

Sebenarnya, lelaki itulah yang tak guna sesen pun! Tugas mencari nafkah untuk anak dan isteri adalah tanggungjawab dia sepenuhnya. Kenapa anak isteri pula yang dimaki hamun? Itu tandanya dia lelaki yang tak cukup ilmu. Hanya pandai kahwin, pandai buat anak..tapi langsung tak tahu tanggungjawab sendiri!

Sudah! Siah malas nak tambah ayat-ayat ceroi siah untuk kali ini. Macam selalu mesti berbakul ayat-ayat maki hamun yang siah akan terima dari lelaki-lelaki poyo yang tak cukup ilmu di luar sana. Sekali lagi siah nak ingatkan untuk lelaki-lelaki poyo, sebelum menuding jari pada orang lain, cermin dulu diri sendiri. Dah cukup sempurna ke diri tu? Kalau tak, baik tangguhkan dulu hasrat nak tuding jari tu ya!

Agak korang, betul ke tajuk entry aku kali ni? Betul ke lelaki tu semuanya sama saja? Aku saja ja tulis tajuk macam tu sebab orang lelaki yang aku jumpa di dunia nyata memang semuanya sama saja perangai! Hipokrit..ehh, betul ke aku eja ni? Ahh..lantaklah betul ke tak..ada aku kesah! Ini Siahlah! Jenis manusia yang tak kesah dengan kata-kata orang. Korang nak kutuk ke, nak hentam aku sampai lumat pun, aku peduli apa! Dosa aku, aku tanggung! Dosa korang tanggunglah sendiri! Tapi..korang jangan lupa, kalau korang asyik nak kutuk aku sokmo, pahala ibadah korang tu akan masuk akaun akhirat aku. Apa? Pahala korang dah habis sebab dah sedekah kat aku? Baguslah..kalau macam tu, sebab aku pun banyak dosa untuk sedekah kat korang. Nak ke? Nak? Ambillah sorang sikit. Aku tak kedekut pun nak sedekah dosa aku kat korang!

Ehh..dah terbabas tajuk pula. Okeylah..sekarang ni aku nak tuju pada topik utama aku hari ni. Bab dosa dan pahala biar Allah yang tentukan! Apa? Korang kata, aku pun berdosa sebab selalu kutuk kaum Adam? Korang tu siapa, nak menilai aku bagai? Ni..aku nak bagitau kat korang, aku cakap berdasarkan pengalaman tau! Bukan saja-saja nak kutuk orang lelaki. Dah betul sangat, mereka tu kononnya kaum yang kuat, gagah dan perkasa, tapi semua kerja rumah, isteri yang lemah tu yang kena buat. Orang lelaki buat apa? Pergi kerja? Ehh..orang perempuan pun kerja juga. Ingat jadi suri rumah tak kerja? Bangun awal pagi sampai ke malam masih kerja lagi tau. Mana nak uruskan anak-anak lagi.

Orang lelaki ni langsung tak tau bersyukur. Mereka terlupa, tugas perempuan yang wajib cuma layan suami saja, selebih tu tugas mereka! Aku ulang ya! Semua kerja rumah, memasak, membasuh dan jaga anak tu semuanya tugas suami! Korang tau tak jantan-jantan semua? Elehh..geleng-geleng kepala pulak! Nikah tau, tugas dan tanggungjawab sendiri pun tak tau. Yang tau, nak mengarah saja! Itu, ini..begitu, begini. Woi! Korang ingat orang perempuan yang bergelar isteri ni hamba korang ke? Orang perempuan dah teruk mengandung 9 bulan 10 hari. Sakit melahirkan lagi, korang cuma nak tolong jaga anak pun banyak songeh ke? Penampar sedas baru berakal kot. Buat apa mengaku gagah perkasa, nak tolong jaga anak pun tak boleh? Lembik!

Siah Ayat-ayat Ceroi VS Lelaki-lelaki Poyo….



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ratapan Hati Seorang Isteri!

Huh! Lelaki, kononnya mereka tahu segalanya. Jangan percayalah, semuanya auta belaka! Lelaki ni sebenarnya langsung tak prihatin. Aku pern...